Pod pojęciem turystyki medycznej rozumiemy celowe podróże do innych krajów lub regionów, których głównym celem jest pozyskanie opieki medycznej. Wyjazd wiąże się z leczeniem, rehabilitacją oraz odpoczynkiem. Turyści często obierają za cel również poprawę urody, dlatego tak ważną rolę we współczesnej turystyce medycznej odbywają procedury z zakresu chirurgii plastycznej, dermatologii i medycyny estetycznej.
Turystyka połączona z leczeniem staje się coraz popularniejsza we współczesnym świecie, kiedy podróżowanie nie jest już wyznacznikiem luksusu, a w kilka zaledwie godzin możemy dostać się na drugą półkulę. Trend dotarł również do Polski, która stała się modnym i pożądanym przez turystów medycznych celem. Poziom prywatnej opieki zdrowotnej w naszym kraju jest bardzo wysoki: dysponujemy nie tylko zaawansowanym technologicznie sprzętem medycznym, ale także wykwalifikowaną i doświadczoną kadrą medyczną, podczas gdy ceny za zabiegi są nawet trzykrotnie niższe niż na Zachodzie. Nic więc dziwnego, że polska turystyka medyczna stanowi stale rozwijający się rynek, którego potencjał został dostrzeżony już kilka lat temu.
Projekty promocji turystyki medycznej, realizowane w Polsce w ubiegłych latach
Już w 2011 roku ustalono, iż polski rynek turystyki medycznej jest wart około 800 milionów złotych, dlatego postanowiono zainwestować w promocję tego sektora. W latach 2012-2015 prowadzony był Program Promocji Turystyki Medycznej, który zrealizowano z funduszy unijnych. W ramach jego funkcjonowania przedstawiciele polskich placówek medycznych uczestniczyli w międzynarodowych konferencjach oraz wystawach branżowych. Przygotowano również film reklamowy o polskiej turystyce medycznej. Imprezy objęte programem promocji odbyły się między innymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Rosji oraz Danii. To właśnie turyści z tych krajów najchętniej odwiedzają Polskę. Nie mniej popularne wyjazdy do Polski są w Niemczech, Szwecji oraz w Norwegii.
Ponadto w ramach programu zorganizowano liczne szkolenia dla placówek medycznych, na których przedstawiciele ośrodków dowiedzieli się, jak pozyskać klienta zagranicznego i poznali standardy obsługi. Do Polski zaproszono zagranicznych dziennikarzy, którzy dostrzegli potencjał w naszej krajowej turystyce medycznej i przyznali, że nadwiślany kraj jest bardzo atrakcyjnym miejscem do rozwoju tego sektora turystycznego. W trakcie trzech lat promocji przygotowano katalogi, ulotki oraz opracowanie branżowe. Dzisiaj możemy mówić o sukcesie zakończonego w roku 2015 projektu. Za najbardziej atrakcyjne procedury medyczne uznano w Polsce stomatologię, sanatoria, ortopedię oraz kardiologię. Zagraniczni partnerzy wysoko ocenili również chirurgię plastyczną, bariatryczną i onkologię.
3-letni program przyniósł więcej, niż tylko zainteresowanie zagranicznych gości ofertą polskich placówek medycznych. W samym kraju zrozumiano, iż istnieje konieczność promowania naszych usług medycznych, gdyż turystyka medyczna w Polsce ma ogromny potencjał, dlatego przygotowano kolejny projekt, który ruszył w bieżącym roku i potrwa do roku 2018. Najważniejszym celem programu jest promocja polskich usług prozdrowotnych i medycznych. Nasza kraj jest promowany na zagranicznych rynkach jako silna marka w zakresie opieki medycznej. Co ważne, zwraca się uwagę nie tylko na leczenie operacyjne, rehabilitację czy uzdrowiska, ale także usługi w zakresie SPA i wellness. Program jest szansą dla regionalnych przedsiębiorców na wypromowanie swoich usług w zasięgu globalnym. W ramach projektu organizowane są targi turystyczne, konferencje oraz kongresy specjalistyczne. Ponownie zaproszono do Polski dziennikarzy branżowych i przedstawicieli międzynarodowych portali SPA&wellness.
Klucz do sukcesu – nienaganna opinia i renomowani partnerzy
Ważnym narzędziem w promocji usług medycznych jest Internet, dlatego kliniki przyciągają uwagę pacjentów profesjonalnymi, wielojęzycznymi stronami internetowi i rozbudowanymi profilami placówek w sieci. W 2011 roku organizacja PEW przeprowadziła w Stanach Zjednoczonych badanie zachowań internautów. Okazało się, że aż 80 proc. ankietowanych szuka informacji o swoim stanie zdrowia w sieci, natomiast 94 proc. (wyniki z badania przeprowadzonego przez Google) uznało, że decyzję o wybraniu placówki medycznej podejmuje na podstawie jej reputacji oraz opinii. Wagę Internetu doceniają kliniki, dbając o swoją renomę i nienaganną opinię.
Polska w promocji turystyki medycznej działa na kilku frontach, jednak wciąż na naszych specjalistów czyhają zagrożenia. Sukces w dużej mierze zależy od pośredników, dlatego warto zadbać o renomowanego partnera. „Trzeba mieć pośrednika, który znajdzie klienta oraz personel, który porozumie się z obcojęzycznym pacjentem. O ile turnus w sanatorium w miarę łatwo zorganizować i nawet bezpośrednio sprzedać, o tyle bardziej skomplikowane zabiegi wymagają już dużej organizacji. Szpital sam się tym nie zajmie” – wyjaśnia dr Ada Kostrz-Kostecka, project manager Branżowego Programu Promocji Turystyki Medycznej Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości.
Tak, zdecydowanie zauważamy, że nasi Klienci z Trójmiasta, Warszawy, Rzeszowa i Poznania zauważyli u siebie taką tendencję :) Naszym zdaniem Europejczycy coraz częściej i chętniej będą odwiedzali nasz kraj w poszukiwaniu usług dobrych stomatologów.